ضرورت بازنگری فوری شرکت ملی پخش در تعیین نرخ حمل ریلی سوخت

ضرورت بازنگری فوری شرکت ملی پخش در تعیین نرخ حمل ریلی سوخت

از سال ۱۳۷۹ که سیاست‌های کلی نظام در حوزه حمل‌ونقل ابلاغ شد ، بیش از ۲۵ سال گذشته و در این مدت بارها در اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری ، بر لزوم توسعه حمل‌ونقل ریلی و مزایای آن نسبت به حمل جاده‌ای تأکید شده است . اما متأسفانه در عمل ، سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای بوده که حمل جاده‌ای به‌صورت مصنوعی بر حمل ریلی مزیت پیدا کرده است .

ضرورت بازنگری فوری شرکت ملی پخش در تعیین نرخ حمل ریلی سوخت

به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن حمل و نقل، حسن صدیقی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل در سخنانی صریح نسبت به وضعیت بحرانی صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور هشدار داد و خواستار بازنگری فوری در سیاست‌های قیمت‌گذاری ، تخصیص اعتبار و اولویت‌بندی در حوزه حمل سوخت شد .

او گفت : از سال ۱۳۷۹ که سیاست‌های کلی نظام در حوزه حمل‌ونقل ابلاغ شد ، بیش از ۲۵ سال گذشته و در این مدت بارها در اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری ، بر لزوم توسعه حمل‌ونقل ریلی و مزایای آن نسبت به حمل جاده‌ای تأکید شده است . اما متأسفانه در عمل ، سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای بوده که حمل جاده‌ای به‌صورت مصنوعی بر حمل ریلی مزیت پیدا کرده است .

نجات جان انسان‌ها با توسعه ریلی

صدیقی با ارائه آماری قابل توجه افزود : بر اساس محاسبات ، به ازای هر ۱۳۰ هزار تن باری که از جاده به ریل منتقل می‌شود ، از فوت یک نفر در تصادفات جاده‌ای جلوگیری می‌شود . این عدد در حوزه نجات از مصدومیت و نقص عضو نیز چشم‌گیر است . هر رام قطار باری ۲۵۰۰ تنی معادل نجات جان یک نفر از حادثه جاده‌ای است . این یعنی مسئولیت اجتماعی ما بسیار سنگین‌تر از چیزی‌ست که تصور می‌شود .

 

سیاست‌گذاری نامتوازن ، قیمت‌گذاری غیرکارشناسی

وی در ادامه به یکی از عوامل اصلی بحران اشاره کرد : قیمت‌گذاری خدمات حمل‌ونقل ریلی به‌طور کاملاً یک‌طرفه و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های واقعی انجام می‌شود . در حالی‌ که هزینه‌های تعمیرات ، قطعات ، نیروی انسانی و سایر موارد افزایش یافته‌اند ، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ، نرخ حمل را بدون توجه به این عوامل و فقط بر اساس نرخ جاده‌ای اعلام می‌کند . این در حالی‌ست که حمل جاده‌ای هفت برابر سوخت بیشتری مصرف می‌کند .

 

ورشکستگی صنعت ریلی ؛ واقعیت امروز

صدیقی با تأکید بر شرایط وخیم شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی ، به‌ویژه در حوزه حمل سوخت گفت : امروز در شرایطی هستیم که برای هر تن-کیلومتر حمل ، شرکت‌های ریلی در حال تولید زیان هستند . برخی شرکت‌ها با ورشکستگی مواجه شده‌اند . در حالی‌ که ما سال‌ها به خاطر مصالح ملی از منافع اقتصادی خود گذشتیم ، امروز دیگر تاب‌آوری شرکت‌ها به پایان رسیده است .

وی با اشاره به مثالی تلخ و هشداردهنده گفت : اگر شرکت‌های ریلی از مدار خارج شوند و ۴ میلیون تن سوخت از طریق جاده حمل شود ، بر اساس آمار ، سالانه ۱۲ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۳۶۰۰ نفر دچار آسیب و جرح می‌شوند .

پیشنهاد مشخص برای خروج از بحران

صدیقی در پایان راهکار مشخصی ارائه داد :

بازنگری فوری در نرخ‌گذاری حمل ریلی سوخت با توجه به قیمت کارشناسی و نرخ حمل جاده‌ای .

تخصیص بودجه مناسب از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پوشش مابه‌التفاوت هزینه‌ها .

توافق بلندمدت سه‌جانبه بین شرکت ملی پخش ، راه‌آهن جمهوری اسلامی و سازمان برنامه برای حفظ تناسب نرخ حمل در همه سال‌ها .

تعدیل تعرفه بهره‌برداری از سوی راه‌آهن به‌عنوان شریک اصلی شرکت‌های ریلی ، در صورت نبود شرایط برای اجرای بندهای بالا .

او در پایان گفت : امروز با یک اسنپ‌بک داخلی مواجه هستیم . اگر امروز تصمیم نگیریم ، فردا برای صنعت ریلی ، اشتغال ، امنیت و حتی جان مردم دیر خواهد بود .

 


دسته بندی: خبر
تاریخ انتشار: 1404-07-16

اخبار مرتبط