از سال ۱۳۷۹ که سیاستهای کلی نظام در حوزه حملونقل ابلاغ شد ، بیش از ۲۵ سال گذشته و در این مدت بارها در اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری ، بر لزوم توسعه حملونقل ریلی و مزایای آن نسبت به حمل جادهای تأکید شده است . اما متأسفانه در عمل ، سیاستگذاریها بهگونهای بوده که حمل جادهای بهصورت مصنوعی بر حمل ریلی مزیت پیدا کرده است .
به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن حمل و نقل، حسن صدیقی، مدیرعامل شرکت راهآهن حملونقل در سخنانی صریح نسبت به وضعیت بحرانی صنعت حملونقل ریلی کشور هشدار داد و خواستار بازنگری فوری در سیاستهای قیمتگذاری ، تخصیص اعتبار و اولویتبندی در حوزه حمل سوخت شد .
او گفت : از سال ۱۳۷۹ که سیاستهای کلی نظام در حوزه حملونقل ابلاغ شد ، بیش از ۲۵ سال گذشته و در این مدت بارها در اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری ، بر لزوم توسعه حملونقل ریلی و مزایای آن نسبت به حمل جادهای تأکید شده است . اما متأسفانه در عمل ، سیاستگذاریها بهگونهای بوده که حمل جادهای بهصورت مصنوعی بر حمل ریلی مزیت پیدا کرده است .
نجات جان انسانها با توسعه ریلی
صدیقی با ارائه آماری قابل توجه افزود : بر اساس محاسبات ، به ازای هر ۱۳۰ هزار تن باری که از جاده به ریل منتقل میشود ، از فوت یک نفر در تصادفات جادهای جلوگیری میشود . این عدد در حوزه نجات از مصدومیت و نقص عضو نیز چشمگیر است . هر رام قطار باری ۲۵۰۰ تنی معادل نجات جان یک نفر از حادثه جادهای است . این یعنی مسئولیت اجتماعی ما بسیار سنگینتر از چیزیست که تصور میشود .
سیاستگذاری نامتوازن ، قیمتگذاری غیرکارشناسی
وی در ادامه به یکی از عوامل اصلی بحران اشاره کرد : قیمتگذاری خدمات حملونقل ریلی بهطور کاملاً یکطرفه و بدون در نظر گرفتن هزینههای واقعی انجام میشود . در حالی که هزینههای تعمیرات ، قطعات ، نیروی انسانی و سایر موارد افزایش یافتهاند ، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ، نرخ حمل را بدون توجه به این عوامل و فقط بر اساس نرخ جادهای اعلام میکند . این در حالیست که حمل جادهای هفت برابر سوخت بیشتری مصرف میکند .
ورشکستگی صنعت ریلی ؛ واقعیت امروز
صدیقی با تأکید بر شرایط وخیم شرکتهای حملونقل ریلی ، بهویژه در حوزه حمل سوخت گفت : امروز در شرایطی هستیم که برای هر تن-کیلومتر حمل ، شرکتهای ریلی در حال تولید زیان هستند . برخی شرکتها با ورشکستگی مواجه شدهاند . در حالی که ما سالها به خاطر مصالح ملی از منافع اقتصادی خود گذشتیم ، امروز دیگر تابآوری شرکتها به پایان رسیده است .
وی با اشاره به مثالی تلخ و هشداردهنده گفت : اگر شرکتهای ریلی از مدار خارج شوند و ۴ میلیون تن سوخت از طریق جاده حمل شود ، بر اساس آمار ، سالانه ۱۲ نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند و بیش از ۳۶۰۰ نفر دچار آسیب و جرح میشوند .
پیشنهاد مشخص برای خروج از بحران
صدیقی در پایان راهکار مشخصی ارائه داد :
بازنگری فوری در نرخگذاری حمل ریلی سوخت با توجه به قیمت کارشناسی و نرخ حمل جادهای .
تخصیص بودجه مناسب از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پوشش مابهالتفاوت هزینهها .
توافق بلندمدت سهجانبه بین شرکت ملی پخش ، راهآهن جمهوری اسلامی و سازمان برنامه برای حفظ تناسب نرخ حمل در همه سالها .
تعدیل تعرفه بهرهبرداری از سوی راهآهن بهعنوان شریک اصلی شرکتهای ریلی ، در صورت نبود شرایط برای اجرای بندهای بالا .
او در پایان گفت : امروز با یک اسنپبک داخلی مواجه هستیم . اگر امروز تصمیم نگیریم ، فردا برای صنعت ریلی ، اشتغال ، امنیت و حتی جان مردم دیر خواهد بود .